Hasznos információk

Akkukra vonatkozó információk :

 

Vannak akkucellák és vannak a kész akkupakkok amikben akkucellák vannak összevonva különböző kötési megoldásokkal / soros és párhuzamos / és tartalmazza az akkufigyelő biztonsági védőáromkört BMS Battery Management System rendszert ami elengedhetetlen a helyes és biztonságos valamint hosszútávú működéshez.

Megkülönböztetünk akku cellákat tartalmi elemük szerint /legtöbbet előforduló/ : Li-ion / lítium ion / kb.1000 töltés/kisütés után még 60-70% akkukapacitás , Li-polymer /lítium -polymer / kb.1000-1200 töltés/kisütés után még 60-70% akkukapacitás , LiFePO4  / lítium vas foszfát-tetraoxid. / kb:2000 töltés/kisütés után még 70-80% akkukapacitás, LTO / lítium titanát oxid / kb 50.000 töltés/kisütés után még 80% akkukapacitás stb....

Az akkucellákat önmagukban is használhatod de általában a mi oldalunkon olyan akkucellákat vagy akkupakkokat értékesítűnk amiket valamilyen formában nagyobb energia tárolásra fogsz felhasználni és ez lesz a célod.

 

HIDEG / MELEG - TÁROLÁS 

Az akkuk nagy ellensége a nagyon hideg/meleg állapot és a töltés/kisütés folyamata.

Az akkukat télen a nagyon extrém hidegtől óvni kell ,főleg a lítiumot tartalmazó akkukat amikben a lítium folyékony állapotában megdermed ,na ekkor van az ,hogy kissebb hatótáv ,gyengébb lesz az adott jármű,idő előtti kapacitás vesztés stb....

Az elektromos/pedelec kerékpárok akkui nem fűtöttek általában,viszon majdnem minden esetben kivehetőek ,ezt használat után célszerű lakásba vagy olyan helyre vinni ahol nincs fagy /már csak azért is mert ha töltjük akkor főleg vigyázni kell ,mert 0 fok alatt nem ajánlatos/.

Az elektromos autóknál gyárilag már sok márka akkufűtéssel adja az autóit ,ha azonban mi építűnk elektromos autót akkor ennek meglétét ne hagyjuk ki.

Ha hideg időben használjuk elektromos járművünket úgy ,hogy nincs akkufűtésűnk de olyan helyről indultúnk ami fűtött garázs vagy fagy védett helyiség akkor jobb helyzetben vagyunk ,mivel ha energia távozik az akkucellából az hőátadással jár és az melegíti a cellákat és a teret,ekkor a hatótáv javul és nem károsítjuk az akkucellákat. 

Nagyon fontos ,hogy a gyártó vagy forgalmazó a téli időszakban bekövetkezett helytelen töltés és kisütési folyamat miatt bekövetkezett idő előtti meghibásodásra nem vállalja a felelősségét és nincs is jótállási kötelezettsége erre ,vagy is a felhasználó hibályából adódóan / nem gondoskodott a megfelelő védelemről ,vagy figyelmen kívül hagyta az ovintézkedéseket / történt a meghibásodás akkor a konkrét akkura vonatkozó jótállásnak annyi.

 

A kritikus hő/meleg is hasonlóan tönkre teszi az akkucellát/akkupakkot,viszont még ott fenn áll bizonyos akkuknál a robbanás veszélye is /ám ez kb 70-80C fok körül következik csak be,és nem azonnal általában /.

Nagyon kevés eset van arra ,hogy egy minőségi akkucellákkal ,akkufigyelő elektronikával összeszerelt és minőségi kötésekkel valamint a megfelelő töltővel töltve az akkupakk egyszerűen felrobban.

Általában ha ilyen történik /gyártási hiba ,sérülés,külső zárlat, túltöltés vagy a nagyobb áramerősséggel való töltés /akkor a túl melegedés által hő termelődik ami az akkuban lévő elektrolitra igen lobbanékony hatással van és a gázképződés hatására tágul a cella ,a szeparátor lemezek átszakadnak ami miatt az akkucella füstölés és durranás/robbanásba megy át és a végén égésbe.

Ha túl hevülést észlelűnk akkor vízzel azzonal kezdjük meg a hűtést,hogy a lítium gyulladási pontját minimalizáljuk / fontos ,hogy ha hálózati áram is csatlakoztatva van az eszközhöz akkor azt azonnal távolítsuk el mielőtt a vízzel hűtést elkezdjük / ha elkerülhetetlen a robbanás vagy égés akkor minden esetben amit csak lehet távolítsunk el a környezetéből és a legjobb ha szilárd felületen van ami nem éghető ,ha azonban az akkucella már ég akkor azt vizzel oltani felesleges, mert a lítium a vízben és alatta is ég,esetleg a környezetét lehet , a lítiumra nagy mennyiségű homokot vagy folytó anyagot kell dobni. Elektromos autó akkupakk kigyulladása esetén azonnal hívjuk a tűzoltóságot ,mert az brutálisabb mint egy egymagában égő és felrobbanó 2500mAh akkucella :)

 

Hogyan előzzük meg a lítium akkucella / akkupakk tüzét:

 

  • Tartsd be a gyártó vagy forgalmazó álltal adott utasításokat mind használatra ,mind tárolásra.
  • Csak a gyári, vagy a forgalmazó által megadott specifikációval rendelkező töltőt használd.
  • A töltés befejeztével csatlakoztassuk le az akkutöltőt az akkurendszerről és huzzuk ki az akkutöltő vezetékét a konnektorból.
  • Az akkucellát vagy akkupakkot ha van lehetőségűnk, akkor szilárd felületre nem éghető anyagra helyezve töltsük.
  • Használat közben ne hagyjuk a töltőt felügyeletlenül.
  • Ne vásároljunk olcsó , megbízhatatlan akkucellákat vagy akkupakkokat megbízhatatlan helyről.
  • Védjük az akkucellákat és akkupakkokat a sérülésektől ,zúzódásoktól , erős hőtől , napsugárzástól .
  • Ne dobjuk ki az általános hulladékba az elhasznált cellákat vagy akkupakkokat ,hiszen azokban még feszültség maradvány és veszélyes anyag is van ,amit veszélyes hulladékként kell kezelni , ilyen esetekben speciális gyüjtőkbe vagy olyan helyre kell leadni ahol biztonságosan tárolható és újrahasznosítható.

 

Az akkucellát és akkupakkot minden esetben hosszabb tárolás előtt /+10 C feletti térben/ teljesen töltsük fel ,ezt követően 3 havonta ha van lehetőségűnk mérjünk feszültséget ,ha a feszültség a megadott gyári normál feszültség alatt van akkor dugjuk töltőre ha nincs akkor nem szükséges tölteni de max 6 havonta minden esetben tegyük töltőre teljes töltésig.

Az akkucellák akár éveket is kibírnak töltés nélkül úgy ,hogy nem fognak tönkremenni ,hiszen nagyon kicsi a belső ellenállásból adódó feszültségesés,de ez függ a tárolás körülményétől és a tárolás kezdetekor mért feszültségtől valamint önálló celláról vagy  kötésben lévő cellákról van e szó.

 

Fontos : Az akkucellákra és akkupakkokra túlmerítés / túltöltés ,nem megfelelő tárolás vagy használat miatt bekövetkezett meghibásodás vagy sérülés esetén a jótálás nem érvényesíthető !!!Az ebből kifolyólag bekövetkezett károkért a felelősséget a felhasználó vállalja !!!

 

 

Akkucellák jellemzése :

 

 

Specifikációk:      (V)    (MJ/kg)      (Wh/kg)(Wh/l)(W/kg)                                                 Ciklusok

Li-ion 3,6 0,58 160 270 1800 99,9% 2,8-5[3] 5%-10% 1200 2-3
Li polimer 3,7 0,47-0,72 130-200 300 3000+ 99,8% 2,8-5,0 500~1000 2-3
LiFePO4 3,25 80-120 170[4] 1400 0,7-1,6 2000+[5]
Li kén[6] 2,0 0.94-1.44[7] 400[8] 350
Nano Titanát[9] 2,3 90 4000+ 87-95%r 0,5-1,0[10] 9000+ 20+
Vékony film Li  ? 350 959  ?  ?p[11] 40000

INFÓ:wikipedia.org

 

LiFePO4 / LiFeYPO4 akkucellák:

FoNTos!!!

Az első üzembehelyezés előtt az akkucellákat teljesen (4V) fel kell tölteni párhuzamos kötésben és max. 0.5C töltő árammal.

Ezt labor tápegységgel tudod megtenni ,annyi párhuzamosan kötött cellával amennyit a labor táp elbír max.0.5C töltéssel max.4V ig .

Valahogy így : ez pl 12db 20Ah akkucella párhuzamos kötésben összesen 240Ah , ezt 0.5C töltéssel az az max.120A tölteni max.4V ig. Ez után a továbbiakban védelmi elektronikán keresztül tölthető .

A töltés 12 db 20Ah sejtek kezdeti töltés a sejtek száma.  Töltésére használunk laboratóriumi tápegység képes 5V 100A.  Mi meg a névleges feszültség 3.8V és csatlakoztassa a sejteket.  Ezek a 12 cella párhuzamosan egy nagy 3V ...